broken clouds
10°C
24.04.2024.
Beograd
eur
117.1661
usd
109.9635
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

PORNOGRAFIJA JE OK ALI NE I NAGO LJUDSKO TELO: Sa društvenih mreža uklonjena fotografija umetnice Dragane Jurišić

18.06.2018. 11:39
Piše:
Srbija Danas/Blic
Dragana Jurišić umetnica
Dragana Jurišić umetnica / Izvor: Foto: Instagram printscreen/Dragana23
Prirodna lepota ženskog tela nije dovoljno dobra za društvene mreže.

Slika uklonjena sa društvenih mreža zbog neprimerenog sadržaja? To ne bi bilo ništa čudno da nije u pitanju fotografija jedne umetnice, a ne pornografski sadržaj. Dragana Jurišić, fotografkinja poreklom sa ovih prostora, na svojoj koži je osetila kako se tretira žensko telo u digitalnom svetu

- To je fotografija koju sam autocenzurisala listom, osmišljena je da bude deo izložbe “Gola istina”. U pitanju je izložba koja će u julu biti postavljena u galeriji “Kroford” u Korku, sama izložba je istraživanje nagosti i toga kako je prikazano golo telo kod irskih umetnika. Fokus je povezivanje političkih alegorija, intimnosti, rodne politike, umetničke osposobljenosti, kao i pitanja cenzure, seksualnosti i izloženosti – objašnjava Dragana.

Izložba će obuhvatiti radove od Šile-na-gig do Frensisa Bejkona, Džejmsa Barija, Doroti Kros, Roberta Fagana, Amande Kugan i Brajana Megvajera.

- Fotografija je postavljena 10. maja, nakon čega je nalog ugašen. Prvo sam mislila da mi je nalog hakovan, a onda mi je stigao generički mejl u kome me obaveštavaju da nisam ispoštovala uslove korišćenja, i to zbog uzastopnog korišćenja golotinje, saznala sam kasnije. Takođe, odbili su da mi vrate podatke koje sam deponovala tokom sedam godina - objašnjava umetnica, za koju je Instagram predstavljao digitalni dnevnik, vežbanku, beležnicu, portfolio.

- Jednu od mojih slika na svoj profil postavio je “Artforum“, ja sam podelila njihovu objavu i taj repost je uklonjen, dok se originalna objava slike i dalje nalazi na profilu “Artforuma“. Oni imaju više od 800.000 pratilaca, a ja deset puta manje, i to mi je jako zanimljivo: da li to znači da se influenseri podvrgavaju manjoj cenzuri? – pita se ona.

Osim cenzure umetnosti, i diskriminatorskog odnosa prema ženskom telu, ona ističe i problem privatnosti podataka i prava koje društvene mreže polažu na njih. Kada su novine počele da pišu o njenom slučaju, pogotovo kada se uključio novinar „Njujork tajmsa“, Instagram nalog je vraćen u etar, i to bez ikakvog objašnjenja. Međutim, prva tri dana nije mogla da mu pristupi, čime su joj, smatra ona, poručili “ovo su naši podaci, ne tvoji“.

- Kada smo kod duplih standarda, prijateljica je pokušala da prijavi soft porn Instagram nalog jednog fotografa koji je muškarac i na čijim slikama je otkriveno mnogo više nego na mojim. Dobila je odgovor da on ne krši uslove korišćenja. To je veoma zbunjujuće. Deluje kao da se sve svodi na ženske bradavica.

Ona navodi da joj ne smeta da žene objavljuju fotografije na kojima su istakle svoju seksualnost, kakav je Instagram nalog Kim Kardašijan, niti želi da osramoti nijednu ženu. Međutim, razlika između Kardašijanove i Jurišićeve jeste to što prvoj nalog nije oboren.

- Prema Instagramu, neke bradavice su prihvatljive, neke baš i ne. Ne bi trebalo olako da shvatamo kako društvene mreže održavaju poredak nad ženskim telom. Ako se kompanije poput Fejsbuka i Instagrama zalažu za polnu jednakost, kako onda opravdavaju svoje postupke diskriminacije ženskog tela? – navodi Jurišićeva.

Dragana Jurišić je rođena u Slavonskom Brodu i kao tinejdžerka, bežeći od rata, odlazi sa porodicom u Dablin, gde živi i danas. 

Donedavno je u Holandiji bila izložena njena postavka ”Jugoslavija, izgubljena zemlja“. Ta serija fotografija je nastala 2013. tokom obilaska bivše Jugoslavije i trase kojom je nekada prošla spisateljica Rebeka Vest, opisane u njenom remek-delu „Crno jagnje, sivi soko” iz 1941. godine.

"Na kraju putovanja na kojem sam pokušala Jugoslaviju metafizički da rekonstruišem kroz umetničku delo, shvatila sam da ta zemlja uistinu više ne postoji. Bilo je to moje opraštanje od ideje da mi uopšte treba neki nacionalni identitet”, rekla je jednom prilikom.

Piše:
Srbija Danas/Blic
18.06.2018. 11:39