clear sky
20°C
26.04.2024.
Beograd
eur
117.1527
usd
109.2537
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

DRUGO VEČE BEOGRADSKOG DŽEZ FESTIVALA: Od džeza sa izraelskih pustinja, do ekstaze u plemenskoj svetkovini

27.10.2018. 15:23
Piše:
Srbija Danas/S. Komnenić
Kvintet izraelskog basiste Omera Avitala
Kvintet izraelskog basiste Omera Avitala / Izvor: Foto: Anđelko Vasiljević

Za svakog po nešto.

Druge večeri 34. Beogradskog džez festivala publika je osetila dve različite energije, a njena reakcija bila je ista – izražena dugim aplauzom koji pokazuje da su se dobro zabavili.

S jedne strane razigrani i energični kvintet izraelskog kontrabasiste Omera Avitala koji tera na
ples, a s druge melanholična i klasičarska atmosfera na koncertu španskog pijaniste Marka Meskide.

Kvintet izraelskog kontrabasiste Omera Avitala na 34. Beogradskom džez festivalu
Kvintet izraelskog kontrabasiste Omera Avitala na 34. Beogradskom džez festivalu / Izvor: Foto: Anđelko Vasiljević

Avitalov sastav krenuo je bez "upoznavanja" – odmah su servirali upečatljivu fanki kompoziciju "Šabazi" sa baperskim solažama dvojice saksofonista, Aleksandera Levina i Asafa Jurija. Da već na startu kupe publiku i zarade prvi snažan aplauz kojih je tokom koncerta bilo nekoliko.

Posle tri kompozicije koje spremaju za novi album, oni su prešli na numere sa ostvarenja "Kantar", kako su simbolično nazvali i sam kvintet.

Izraelski kontrabasista Omer Avital na 34. Beogradskom džez festivalu
Izraelski kontrabasista Omer Avital na 34. Beogradskom džez festivalu / Izvor: Foto: Anđelko Vasiljević

Jedan od upečatljivijih momenata bio je kada je Avital ostao sam na sceni i solo deonicom na basu pokazao da je tokom školovanja izučavao tradicionalnu muziku Bliskog istoka. Stvorio je atmosferu koja oživljava pustinje i mistiku Izraela.

Publika je pre njih slušala intimni dijalog Meskide i njegovog klavira, a program je bio iz jednog dela bez pauza.

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

U početku je pretežno vodio računa o atmosferi, da bi lagano i postepeno izgradio prostor da pred kraj nastupa poentira emotivnom i toplom numerom. Ona kao da je najavila veselije improvizacije koje je pijanista ostavio za dva bisa.

Španski pijanista Marko Meskida na 34. Beogradskom džez festivalu
Španski pijanista Marko Meskida na 34. Beogradskom džez festivalu / Izvor: Foto: Anđelko Vasiljević

Okupljeni su ga višeminutnim aplauzom i treći put vratili na scenu, ali je tada Meskida morao da se
učtivo pokloni i završi koncert.

Španski pijanista Marko Meskida na 34. Beogradskom džez festivalu
Španski pijanista Marko Meskida na 34. Beogradskom džez festivalu / Izvor: Foto: Anđelko Vasiljević

Koncerti su se potom preselili u salu Amerikana DOB-a. Publika je prvo slušala trio mađarskog cimbaliste Mikloša Lukača, a za kraj drugog dana Beogradskog džez festivala prava poslastica za ljubitelje avangardnog pristupa džezu - nastup kultnog sastava "The Necks".

Više od sat vremena polivanja i grmljavine australijskog trija - i to u cugu. Svirka koja nije za svačije uho, ali je zato istreniranih ušiju spremnih za drugačije bilo dosta - puna Amerikana. Akcenat je kod "The Necksa" na stvaranju atmosfere, a melodija je u drugom planu.

Pijanista Kris Abrahams, kontrabasista Lojd Svonton i bubnjar Toni Bak su napravili atmosferu koja najviše liči na plemensku svetkovinu kroz koju se postepeno stiže do ekstaze. Repetitivna, nervozna i energična svirka koja udara pravo na stanje svesti slušalaca. Na stanje koje mora da se izgradi, a jedan od načina za to bio je ples kakav su ljudi izvodili u plemenima pored vatre. To je podražavala i jedna devojka u publici koja zatvorenih očiju nije prestajala da igra, klateći se i mašući rukama kao da prati strujanje nekog imaginarnog vetra.

Tek na momente, Abrahams je na klaviru servirao kratke, jednostavne, setne i melanholične melodije koje je dugo tražio ritmičkim sviranjem na instrumentu. Uvodničar u te deonice bio je basista Svonton koji je nežnije, ali i još energičnije nego pre dok ih je nervozno okidao, prelazio po žicama basa ostavljajući tonsku podlogu za Abrahamsov kratkotrajni "refren". A potom - odmah juriš u nepoznato, u napetu atmosferu neizvesnosti i iščekivanja. Za to vreme, Bak nije prestajao sa polivanjem na bubnju i perkusijama - činele su zveckale, čula su se zvona, a doboš je napadao malo otvorenim šakama, a malo metlicama.

Do kraja Beogradskog džez festivala koji traje do ponedeljka publika će, između ostalog, imati prilike da čuje "Big bend RTS-a" sa američkim trubačem Bobijem Šuom, južnokorejsku pevačicu Jun Sun Na, kubanskog pijanistu Čuča Valdesa, skandinavski garažni trio "The Thing", pevača iz SAD Kurta Elinga i italijanskog veterana na trubi Enrika Ravu.