clear sky
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

Srbin osvojio najviši vrh u Južnoj Americi: U dva navrata se opraštao od života, ali ipak uspeo (FOTO)

19.11.2017. 09:41
Piše:
Blic
Novak Spasić
Novak Spasić / Izvor: Foto: Facebook/Novak Spasić

Neverovatna priča

Novak Spasić (26), personalni trener i licencirani planinski vodič, nakon učešća na prestižnom Njujorškom maratonu i penjanja po Himalajima, osvojio je i najviši vrh Južne Amerike – Akonagvu.

Anastasija ima leukemiju, a ovo je NJENA PRIČA: Lekari me nisu shvatali ozbiljno, a onda sam saznala STRAŠNU ISTINU

Grip pokosio Evropu, a uskoro štiže i u SRBIJU: Sledi EPIDEMIJA

U trenutku kada se upustio u ovu avanturu, planinarstvom se bavio tek nepune dve godine. Iako bez iskustva, ovaj mladić postao je najmlađi Srbin koji je osvojio najviši vrh Argentine (6.962 m).

- Ideja o osvajanju Akonkagve došla je prošle godine kada sam u pohodu na Himalaje upoznao Dragana Jaćimovića, prvog Srbina koji je osvojio Mont Everest. Osetio sam da bih voleo da krenem njegovim stopama. Prvi korak ka tom cilju bio je osvajanje najvišeg vrha Argentine – kaže Novak.

Više slika pogledajte u galeriji ispod:

Neposredno pred put Novak je saznao da će putovati sa drugom ekspedicijom jer je njegova otkazana. Društvo su mu pravila dva momka iz Makedonije, jedan iz Srbije i vodič.

Tu leži 400.000 srpskih leševa: Kada su na predavanju u Londonu diplomate čule za zločine NDH, zanemeli su od UŽASA

- Krenuti na takav put sa nepoznatim ljudima bila je otežavajuća okolnost, jer sam bio svestan da će mi u više navrata zavisiti život svakog od njih. Planina i ekstremni uslovi koji vas tamo sačekaju ogole ljude i brzo padnu maske. Svi ti faktori utiču na to da se, hteli ne hteli, sa tim ljudima slažete dobro – priseća se svojih dilema pre poletanja iz Beograda.

Put je trajao 24 dana: 12 dana aktivnog penjanja, tri dana silaženja, temperature od čak minus 60 stepeni Celzijusa, vetrovi koji vas preko dana obaraju, a noću vam ne daju da zaspite, kamen, led i sneg…

U Srbiji nestaje 1.200 sela: Dramatično upozorenje stručnjaka

- Jednom smo čak dva dana proveli u baznom kampu čekajući da prođe oluja koja je odnela četiri života. Takođe, da bismo izašli na tu visinu, potrebno je da prilagodino svoje telo tako što se svakog dana popnemo do određene visine i vratimo na nižu da spavamo. Nakon poslednje aklimatizacije čeka se pogodno vreme za izlazak na vrh, to može potrajati i po nekoliko dana. To su sve razlozi zbog kojih je neizvesno koliko će trajati takva ekspedicija – objašnjava mladi alpinista.

Način opstanka u surovim uslovima odvratili bi ovakvog poduhvata većinu nas, ali ne i Novaka.

- Topili smo sneg i led da bismo imali vodu da preživimo. To se radi na plamenu plinske boce sa specijalnom mešavinom gasa koja može da gori u uslovima sa manjim procentom kiseonika u vazduhu…

Put do vrha opasan je po život, dok su se penjali, gledao je kako ne magarcima vraćaju u bazu promrzle ljude. Jedan momak iz njegove grupe morao je da odustane jer su mu prsti promrzli. I sam se u dva navrata opraštao od života.

- Prvi put, na 5.700 metara visine, zbog promrzlina na rukama i prstima morao sam po oluji da se vratim u bazni kamp da bi me lekari pregledali ili mi čak odstranili prste. Tada sam u žurbi silazeći pao i udario glavu u stenu. Probudio me je Australijanac koji je video moju drečavu jaknu kroz snežnu oluju. Nastavio sam dalje, ali sam ubrzo morao da sednem i tada sam mislio da neću imati snage da ustanem i nastavim dalje. Čak sam uključio GoPro da snimim oproštajni video jer sam verovao da će pregledati sadržaj kamerice kada me nađu smrznutog. I drugi put, kada sam na sopstvenu odgovornost nastavio ka vrhu. Izašao sam na vrh sat vremena kasnije nego što je dozvoljeno, svi su već odavno otišli. U povratku sam se okliznuo i prao sam na leđa i počeo da se klizam niz strminu. Zaustavio me – leš! U pitanju je bilo telo Amerikanca koji je stradao u snežnoj oluju tri dana pre – objašnjava Novak.

Ipa, sve nedaće tokom puta nestaju iz glave kada vas na vrhu sačeka jedinstveni pogled koji prema Novakovim rečima “ima snagu da vas promeni u potpunosti.