clear sky
18°C
26.04.2024.
Beograd
eur
117.1527
usd
109.2537
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

GREŠKE KOJE PRAVIMO KAD SLAVIMO SLAVU: Crkva ima svoje, a narod svoje običaje - čijih se vi pridržavate?

19.11.2018. 11:17
Piše:
Srbija Danas/Blic
slava
slava / Izvor: Profimedia

Slavska sezona je počela, a bili domaćini ili odlazili u goste, praktikujemo određene običaje i obrede. Kako oni vremenom evoluiraju i menjaju se, tako vernici, uglavnom iz neznanja, prave greške tokom porodičnih svetkovina

Slavski kolač, kuvano žito, sveća, tamjan i vino uz ikonu porodičnog svetitelja neizostavni su elementi praznične strukture.

Oduvek je imao želju da bude učitelj, ali ga je sudbina odvela na drugi put

Uz ulogu domaćina u sečenju kolača, prisustvo gostiju i hranom bogata slavska trpeza najčešći je oblik proslavljanja krsne slave. Običaji o praznovanju krsne slave postali su osnova srpskog identiteta u odnosu na ostale entitete na Balkanu.

Vesna Marjanović, etnolog, pre svega naponje da je model svetkovanja slave prilično razuđen, kao i da "crkva ima svoja pravila, a narod svoja".

Nikola je smislio izum koji će pomoći svim slepim osobama: Napravio je rukavicu koja čita emocije

- U narodu i njegovoj percepciji običaja neki elementi se prihvataju, a među njima su slavska sveća, slavska ikona, kandilo, slavski kolač, ponekad jedan, dva pa čak i tri. Takođe, vreme proslavljanja varira od jednog do tri dana, a neki elementi se i danas teško prihvataju poput koljiva ili žita, koje je u narodnoj običajnoj praksi isključivo povezano s kultom mrtvih - objašnjava etnolog.

Osim toga, mnoge obredne radnje su paralelno nastajale i u vreme hrišćanstva i pravoslavlja te se ne mogu strogo povezati sa predhrišćanskim dobom, dodaje Marjanović.

slavska trpeza SNS
slavska trpeza SNS / Izvor: Srbija Danas

Kažu da ZIMA ubija viruse, ali niko ne kaže OVO! Polovina Srba u ZDRAVSTVENOM RIZIKU

- Valja imati na umu i da svaka mikro zajednica, odnosno svaka porodica, razvija i svoje obrasce ponašanja, svoje običaje i rituale kada proslavlja krsnu slavu. Zato se u našoj struci kaže da je "krsna slava običaj u kojem je pravilo da nema pravila".

Dakle, ostaju na snazi neki rituali koji imaju smisla za samu zajednicu, neki iščezavaju ako je potreba i vera u njih prestala dok se istovremeno rađaju novi oblici. Sve to proističe iz percepcije obreda date sredine ili pak, samog odnosa stanovništva prema lokalnoj crkvi i njihovom parohu.

Obavezna ZIMSKA OPREMA: U delovima Srbije LED NA KOLOVOZU!

Sedam pravila koja propisuje Crkva

Stanovništvo je kroz istoriju gradilo odnos prema slavi, te su se običaji menjali do te mere da su vernici praktikovali čak i nepoželjno ponašanje. Zato je Crkva uvodila i zabrane.

- U kanonizovanom delu slavljenja krsnog imena, krsne slave, Srpska pravoslavna crkva je propisala šta se mora poštovati na relaciji praznik - svetac – svečar.

Prema starijoj crkvenoj literaturi iz 15. veka određeno je sedam glavnih segmenata koji čine osnovnu strukturu slavskog rituala: molitva, krsna sveća, krsni kolač, koljivo, vino, tamjan, zejtin i ikona - za koje se drži da ih je ustanovio i kanonizovao Sveti Sava. Svako drugo ponašanje bilo je kritikovano - objašnjava sagovornica.

slava
slava / Izvor: Srbija Danas / Saša Džambić

ŠTA ZNAČI REČ AMIN? Vernici je neprestano koriste, a većina ne zna njeno značenje

Drugačije u gradovima u odnosu na sela

- U prošlosti, krsne slave su se u gradovima razlikovale od onih na selu: po načinu gošćenja, hrani koja se pripremala i posebnom posluženju u sitnim kolačima. Takođe, struktura praznika je bila i u prošlosti kao i danas više prema propisima Srpske pravoslavne crkve u pogledu primene osnovnih elemenata slavskog obreda: slavske ikone, sveće, kolača, žita, vina. U gradu su porodice slavile svoj praznik jedan dan, odnosno najviše dva dana. U južnim krajevima, recimo Vranju, svetkovalo se navečerje s gostima, kao i dan slave, dok je prema severu uglavnom praznovan samo dan slave - priča Marjanović.

Rođen je kod Smedereva, a sada je četvrti put izabran za gradonačelnika Ljubljane

Negde nekoliko pogača, negde nijedno koljivo

Ipak, Marjanović objašnjava da se, u celini gledano, običaji razlikuju širom Srbije, a ovo kulturno nasleđe prenosi se porodično, sa generacije na generaciju.

- Negde se priprema od četiri do jednog slavskog kolača, ili čak nema upšte kolača, kao što je u Vojvodini. Priprema žita izostaje u većini porodica a u novije vreme počinju s pripremom pod uticajem Crkve. Negde se pali samo jedna sveća ili se palji sveća na kolaču. Među tim primerima su i lomljenje kolača u domaćinstvu ili/i odlazak u Crkvu na dan praznika. Često se čuje u narodu da slave slavu onako kako su nasledili od oca a ne onako kako im kaže njihov paroh.

Jutro u Srbiji veoma hladno, na planinama sneg, a sredina dana donosi PREOKRET

Gosti se ipak zovu!

Gosti na slavi su u prošlosti bili iz familije i bliži prijatelji.

Uvek su se pozivali. To je činio u nekim krajevima domaćin, a ponegde i stariji dečak.

Od darova se donosilo voće – najćešće jabuka. Slavski ručak je uvek bio bogatiji i raskošniji negoli običnim praznicima. Po odlasku sa slave spremali su se darovi u hrani za one koji nisu došli, ili pak da se hrana nađe onima koji putuju dalje. U gružanskim selima se kaže "poslaci", u Mačvi "milošta".

Jabukovo sirće
Jabukovo sirće / Izvor: Profimedia

PISMO MALE SIMONIDE (11): Dragi vojnici, oterajte NATO sa neba! Tamo je moja mama, bojim se da je opet ne ubiju

Generacijski jaz utiče na običaje

Na prostorima gde je održana stalnost stanovništva, gde mladi ljudi nisu odlazili u velike gradove, i gde nije bio narušen generacijski niz i sklad, bar kada je reč o slavi, ona je provođena po starom običaju i postepeno je primala novije i savremenije forme svetkovine, odnosno postajala je više svetovna.

Više se polagalo na gozbenu svečanost, a manje se slavilo prema crkvenim kodekima.

Nakon Pašićeve posete Austrougarskoj, pitali su ga DA LI JE SRBIJA SAMA U RATU. Njegov ogovor je bio FENOMENALAN

Poreklo nije rasvetljeno

Običaj krsne slave nastao je još u vreme širenja hrišćanstva Balkanskim poluostrvom, a u različitim obrednim formama održala se i do danas.

Iako poreklo krsne slave nije u potpunosti rasvetljeno, od velike važnosti za današnji oblik svetkovanja bile su reforme koje su ustanovljene u Srpskoj pravoslavnoj crkvi u drugoj polovini XIX veka, kada su mnogi kodeksi prilagođeni ponovo stvorenoj srpskoj državi i okupljanju naroda pod okriljem crkve.